fredag 4 mars 2011

Röv expediter å en HÄRLIG dag som sjuksköteskestudent!

Här i världen slutar man aldrig att förvånas. Idag har inte varit annorlunda på något vis. Jag blev så jävla förbannad på en expedit i en barnaffär, jag skulle vara en snäll medmänniska och göra min nyförlösta syster en tjänst och återlämna en present som de fått dubbelt. Jag kommer dit med kvitto, en veckas öppet köp stod det på den och det första hon misstänksamt börja göra är att bläddra i var kalendern... 

Jag säger: - Ja, idag är det 7 dagen så kvittot bör gälla tills idag. 
Hon svarar: - Ja, det verkar så. Å börjar knappa in på sin dator. Ja, säger hon igen, har du kreditkortet som betalade för detta. 
Jag svarar förvånat - Nej, det var ju en gåva...? 
-Nä men då kan jag inte ge dig dina pengar tillbaka, jag måste sätta in dem på kortet som betalade för detta! 
Jag bara: -Va? Nu skämtar du med mig, det var ju en gåva, ska jag gå runt med den som köptes kontokort i fickan? 
- Nä men den får väl komma in och byta då? 
- Ja men hur är det möjligt svarar jag, personen bor inte ens här och enl. svensklag har jag rätt att få mina pengar tillbaka! (KÄRRING!)

Hela historien slutade med att hon hämtade sin chef som först häva det samma men som sen gick med på att sätta in pengarna på mitt konto! Vad i hela världen var problemet, hur svårt kan det möjligen vara att öppna kassan och lämna tillbaka pengarna?! UPPRÖRD, yeah bitch!

För att lufta lite annat... Seminarie idag, det avslutades med en liten beskrivning på vår framtida profession -75år dock men en hård och sann verklighet, tur att det mjukats upp lite och jag slipper ex: vara aktsam för att ej stöta i något- jag är VÄRLDENS klumpigaste människa, hade blivit förvisad efter en kvart! Eller det där med strängt disciplinerad, haha! De hade inte ens släppt in mig på gården, Miss Rebell de e jag det!

 Utdrag ur sjuksköterske utbildningen 1936

·  Sjuksköterskan ska iaktta varsamhet vid öppnandet och stängandet av dörrar. 
·  Hon ska gå med hurtiga, tysta, lätta bestämda steg och aldrig använda knarrande skor. 
·  Hon skall tala med låg tydlig stämma, icke viska utom i särskilda fall. 
·  Har hon en ledig stund bör hon sitta ner hos patienten, dock ej på patientens säng. 
·  I sjukrummet skall sköterskan vara aktsam och ej stöta mot något. 
·  Hon ska sätta ifrån sig allt varsamt och tyst, detta är lätt om hon tar med ena handen under föremålet och känner efter avståndet medan hon sätter ned ena handen först. 
·  Sjuksköterskan bör enligt stadgarna vaka över så att det inte ligger mer än en patient i varje säng. 
·  I förhållande till läkaren har sköterskan underordnad beroendeställning. 
·  Hon ska vara hövlig, hänsynsfull, tillmötesgående, strängt disciplinerad, detta sistnämnda även om läkaren visar mycket vänlighet och förtroende. 
·  Sköterskan bör, då hon tilltalas eller talar till läkaren, resa sig upp och ej förbli sittande eller intaga en självsvåldig ställning. 
·  Även om sköterskan har mångårig erfarenhet, får hon aldrig mot läkaren öva någon kritik
eller komma med invändningar, ty hon är ej vuxen att följa hans arbete och känna skälen för hans handlingssätt. 
·  Sköterskan bör värna om det förtroende patienten hyser för läkaren och får aldrig inför patienten förvåna sig över läkarens ågöranden. 

Ja, tur att jag lever och verkar på 2000-talet, det hade gått illa för mig annars! 

Puss & kram

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar