tisdag 6 maj 2014

Vems sanning?


Under gårdagen uppmärksammade P4 väst ett ärende som inträffat på akutmottagningen NÄL. Fruktansvärt, där en kvinna pga av 13 timmars väntetid fått trycksår. Självklart helt oacceptabelt och oförsvarbart, det får inte hända! Jag har dock något att invända mot hur man tydligt skyller ifrån sig och lägger ansvaret på dem längst ner i kedjan.

Situationen ska ha beskrivits som kaotisk men "sjukhuset uppger också att missförhållandet berodde på kompetensbrist hos personalen och motsättningar mellan olika personalgrupper". Vem är ni som yttrat detta?! På vilka grunder?! 


Varje vecka om inte dagligen har vi patienter på akutmottagningar runt om i Sverige som väntar i över 13 timmar. Vi har en växande äldre generation och många av dessa patienter är både sängliggande och multisjuka. Vad tror vi händer med en multisjuk patient under 13 timmars väntan liggandes på en brits på en akutmottagning? Har akutmottagningen resurser att vårda under så många timmar efter de omvårdnadsbehov som finns då belastningen för övrigt är brutal? Beror patienternas väntan pga av kompetensbrist hos personalen och motsättningar mellan olika personalgrupper eller tror vi att det beror på att vi lever i ett Sverige där man munknullat sjukvården till dess yttersta?! Finns det längre några marginaler? 

Vi kräver att vården ska bedrivas av högsta kvalitet men hur kan man möjligen nå dessa mål när det ända som genomsyrar vården är nedskärningar, sparkrav och flykt av personal? Jag blir så jävla förbannad när man skyller sjukvårdens misslyckande på personalen på golvet. Samma personal som inte kunna uppsöka toaletten under ett minst 8 timmars arbetspass pga den enorma belastningen, som inte fått i sig mat pga situationen som sådan! Är det personalen under dessa kaotiska förhållanden som är orsaken till att det brister eller att oacceptabla följder likt historien ovan sker?! Eller gör vi så gott vi kan efter de förutsättningar som tilldelats oss? Vill ni veta en hemlighet? Patientsäkerhet kostar pengar och patientsäkerhet kan inte garanteras av en personal som varken fått äta eller skita!


Jag är så vansinnigt trött på att dagligen stå i korridorerna och förvara er! Det är inte nu och har heller aldrig varit mitt beslut eller min önskan att vårda i korridoren, låta patienter vänta i 13 timmar eller inte alltför sällan upp till ett dygn på akutmottagningen. Inte heller är det jag som bestämt hur många det ska vara i tjänst. Jag kan lovar er att jag förkastar våra förutsättningar till god vård mer än ni. Så mycket att jag ofta tänker på att bli något annat. Det är fruktansvärt att Sverige får mig att vilja byta karriär. Vet ni? Jag är, likt väldigt många med mig, en jävligt bra sjuksköterska. Kanske är jag den som en dag räddar ditt liv. Det kommer att bli Sveriges förlust när jag och många med mig tröttnar. 

1 kommentar:

  1. Bra skrivet!! Tycker att ledningen kan ta 30 min av sin rast och lägga på akuten eller på vårdavd, gå runt och vända och vårda de gamla och sjuka så att de verkligen får se hur de är och inte bara visa sig i korridorerna när kameran är på!

    SvaraRadera