torsdag 19 maj 2011

Är vi av god karaktär?

Karaktär om person: läggning, personlighet, ett tämligen stabilt mönster av en individs egenskaper, såsom de avspeglar sig i individens förhållande till andra och till sig själv. Oftast räknas till karaktären personlighetens känslomässiga och moraliska egenskaper, medan intelligens och kroppsliga drag inte ingår. En snävare definition tar endast fasta på individens moraliska egenskaper (www.ne.se, 2011).

Vad har vi för karaktär? Vart ligger vår moral, har vi ens några sådana egenskaper eller är det bara ett spel för galleriet? Vem bryr vi oss om egentligen? Vem skulle vi rädda om vi fick välja? Vems liv är mest värt? Å kanske mer intressant om jag hjälper dig. kommer du sen tillbaka när jag behöver dig?

Nu kan man ju undra vad fan tänker Jenny på idag egentligen, ja det vet jag inte riktigt själv faktiskt... Ordet karaktär har vandrat runt i skallen. Ibland läser man eller hör saker som bara inte känns äkta. Det är så med mycket i världen, människor har en förmåga att vilja bygga upp fasader som vid närmare eftertanke eller granskning inte alls är sanningsenliga. Man uttrycker helt enkelt något bara för att verka duktig och fin inför andra, men var ligger sanningen och vem skulle verkligen finnas för mig eller den i nöd om det krisat sig? Förmodligen inte ens hälften av de som tidigare uttryck hur rättvisa bör se ut och användas, trist men sant. Att framställa sig att vara någon man inte är, ja det är ju tråkigt, men varför? Tror man att man blir mindre älskad om man inte framställer sig som någon man tror alla andra vill ha? 

Jag tror att inom oss finnes "den av god karaktär", kanske gäller det bara att inte överdriva eller heller kanske inte tro att man behöver vara någon man inte är. Förresten är ju inte alla goda heller, det finns det ju otaliga bevis för! Hitlers gamla karaktär hoppade tidigt åt helvete har under senare år haft teaparty med ett gäng andra nötter, enligt min åsikt ett gäng mindre sköna snubbar samt en å annan ragata. Nog om det. Min karaktär är den, den är och jag försöker inte försköna den något större, det jag skriver, säger, gör, är verkligt. Å det känns gött när man kan stå för den man är.

Puss

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar