måndag 14 februari 2011

Sverige ett riktigt bajsland ibland!


Konstant, mest hela tiden i vår lilla värld händer det hemska, orättvisa saker. Människor utsätts för orättvisor, våld och förnedring. Sjuka människor har ingen rätt till sjukdom. Utsatta blir mer utsatta. Sjuka blir mer sjuka. Straff för brott är = en semester på ett trevligt litet hotell. Spelar ingen roll vad du gjort, har du otur får du 6 mån på ett hotell. 

Jag säger inte att om du begått ett brott ska du aldrig få komma tillbaka till samhället för det är verkligen något jag tycker att alla har rätt till. Alla har rätt till en andra chans men hur ska du kunna förstå och vilja ändra dig om ditt straff för brottet du begått inte ger annat än kort litet straff vilket bara ger dig möjlighet till knyta nya trevlig band med likasinnade.

Någon som jag verkligen tycker och verkligen kämpar för är att alla människor är värd en andra chans oavsett handling, brott eller inte brott. Jag har blivit uppfostrad med att alla människor har ett lika värde och alla människor förtjänar att behandlas med respekt. Det är inte vad du tror på, vem du tycker om, hur du ser ut eller hur du för dig i samhället som lägger grunden för vilken respekt eller vilket värde du tilldelas av oss andra. Det finns inget i vårt samhälle som heter normal/normalt! Jag bara undrar när samhället ska förstå att vara olika snarare ger oss mer kunskap, mer förståelse och ett bredare samhälle. Det tillför inte stjälper. Alla är värda en respekterad plats i samhället.

Något som verkligen, verkligen upprör mig är regeringens (för de är dem som styr försäkringskassan) syn på sjuka människor och att du som sjuk i Sverige inte har rätt till ett respektabelt levene. Att du som sjuk blir mer utlämnad och får mindre att klara dig på än någon som i Sverige agerar utan för ramarna för vad som här är lagligt. Att du är som sjuk mer utsatt än de mest laglösa i vårt avlånga land! Och hur ska vi kunna hjälpa andra utsatta när vi i Sverige inte ens kan ta hand om våra egna, våra sjuka?! Sverige är på den fronten ett mycket sjukt och infekterat land, skäms Sverige och skäms alla ni på era höga hästar som faktiskt har chansen att förbättra livskvalitén för så, så många människor, jag säger då det, skäms på er!

Tjingeling & på återseende, lite roligare, lite piggare & lite mer positiv! (hoppas jag) :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar