söndag 19 juni 2011

Manligt & kvinnligt!

Trevlig söndag på eder alla! Hoppas helgen varit fin och glädjande nog är det helg återigen om 4 dagar! Min helg har kantats av 50 års kalas för mammsen, work, fylle körning av ett stycke sambo samt snart lite work återigen.

Vi hade en intressant diskussion i fredags. Om vad vi föds i. Vad är biologiskt och vad är inlärt? Poängen med det hela om lilla killbarnet vill gå till skolan i rosa klänning, eller kanske en rosa tröja eller rosa sandaler ska man som förälder främja barnets personlighet och vilja att uttrycka sig, då kanske genom att klä sig i det barnet tycker är lämpligt eller ska man som förälder säga stopp?! Bara för att det som pojk inte är ok, för att skydda barnet från omgivningens reaktioner? 

Jag tänker det samhälle vi lever i är hårt å trångsynt, fortfarande, men vart ska gränser gå? Vill vi ha roller eller vill världen ha jämlikhet till varje pris? Jag tycker att alla ska få vara sig själva och att stöta ett barn som en enskild individ är för mig mycket viktigt! Men vill jag sudda ut rollerna manligt och kvinnligt? Jag älskar manligt! Å jag älskar kvinnligt! Jag är kvinna och stolt över det och att samhället ska vara jämlikt oavsett kön självklart men jag vill i det samhället fortfarande kallas kvinna, göra mina kvinnliga saker och tycka kvinnliga ting! Stort JA för friheten till att vara den du är oavsett vad samhällets normer säger! Stort JA till manligt! Mega stort JA till kvinnligt!

Mer frihet åt folket!

5 kommentarer:

  1. Problemet min kära kusin är inte könsrollerna i sej, det är de begränsningar som följer på grund av rollerna. I Sverige har vi en könsmaktsordning där kvinnor underordnas män och begränsas i sitt handlingsytrymme. Det är det som är det verkliga problemet med de stereotypa könsroller som är rådande idag. jämlikhet är allas rätt till samma möjligheter oavsett kön, etncitet eller klass. Jämställdhet däremot handlar om lika rätt och lika möjligheter oavsett kön. Att ha samma möjligheter i arbetslivet och i det sociala livet även om du är kvinna är det vi ska sträva efter anser jag. Att gå i rosa klänning eller inte är för mej kanske det minsta problemet i denna diskussion. Det handlar inte heller om att aveckla manlighet och kvinnlighet utan att radikalt förändra detta så att alla får samma möjligheter på alla nivåer, det är det vi ska lära barnen, allas lika värde och rättigheter ovasett om du är man eller kvinna.

    SvaraRadera
  2. Håller helt med du kära kusin! Lika värde & lika rättigheter till alla oavsett kön, ursprung, fattig å rik... osv. En värld där man får vara den man är och ändå ha ett lika värde! :) Fin den världen skulle vara!

    SvaraRadera
  3. Den världen är inte så långt borta, om man inte lutar sej tillbaka och nöjer sej med det som är. Det är då könsmaktsordningen upprätthålls, man måste vilja förändra!! Det du i ditt inlägg gjorde vara att du konstaterade att du var nöjd, genom att inte vilja se det som verkligen är problemet, vilket är lika med upprätthållandet av könsmaktsordningen. Det är bara att kämpa på med dom små så är vi snart där:)

    SvaraRadera
  4. Jag är nöjd med att vara kvinna men inte att det ska väga mindre än att vara man. Att man ska kunna vara kvinna, eller man för den delen oxå och att kunna få vara sig själv utan att världen ser det som ett problem... det var så jag mena, kanske svårt att tyda i ett hav av svammel...?! :)

    SvaraRadera
  5. Då förstår jag:) kvinnor kan, vi borde dock inte utnyttja rollen som offer då det passar oss, det är oxå en del i upprätthållandet av könsmaktsordningen!! Nu säger jag inte att specifikt du gör de, men vi gör nog de allihopa ibland för att saker ska bli som vi vill;)

    SvaraRadera