måndag 4 juli 2011

"Are you people free? Do you really think you are free?"

Här sitter jag i soffan lagom mosig efter helgens jobb och gårdagens konsert utflykt till det stora Götet. Metallica live, jag säger bara sjukt bra! Riktigt sjukt bra! Dagen till ära har jag spenderat mesta dels i sängen, ledig från jobb, barn och sambo... ja vad göra? Vila lite är ju fantastiskt skönt! Frampå eftermiddagen drabbade jag av energi och gick ut för att klippa gräset, så något vettigt har jag allt tagit för mig.

En gammal långhårig och skäggig metalsnubbe sa något igår som fick mig att fundera lite. Ja ni vet jag funderar ju ganska friskt ibland... "Are you people free? Do you really think you are free?" Det tåls ju att fundera på! Tycker jag att jag är fri? Jag anser mig vara en fri människa som har ett val och en frihet. Men det är ju i högsta grad en tolkningsfråga. Är jag verkligen fri? Styrs inte jag av samhället med dess lagar, normer, måsten och vad "storebror" anser vara rätt och fel?! Jag är nog kanske ingen fri människa, jag är en i mängden och bara en spelpjäs i detta oändliga sällskapsspel där någon försöker få dig att tro att du är en fri själ med valmöjligheter och att du har rätten att bestämma över dig själv. Men i själva verket är du allting annat än fri... Här bestäms det till höger och vänster vad som är det bästa för dig och vad som är bäst för mig, konstigt att någon annan egentligen har makten att säga dig vad som för dig är bra och inte. Och skulle man av någon anledning  falla utanför ramen "för vad som bör" är ju som det värsta ever! Men vem är så klok att denne ska besitta rätten att bestämma vad som är normalt och inte...? 

Ibland kanske det tåls att tänka på, vad innebär frihet? Vissa av oss kanske aldrig vågar tänka tanken eller säger sig inte heller vara intresserade, men vad gör det oss då? Ska man verkligen ge någon annan det fantastiska nöjet att styra och ta över ansvaret gällande vår frihet? Å andra sidan är ifrågasättande mycket krävande och kanske är det avsaknaden av energi och tid? Eller kanske är man nöjd och bekväm med att någon bestämmer åtminstone en del av liv för en? Kanske är det skönt att kunna skylla på någon annan då någon annan anses bära ansvaret. Kanske är frihet delat? Kanske handlar det om att vara fri i ett "halvstyrt samhället"? Att ge människan total frihet kanske blir för mycket för människan att hantera? Vad tror du?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar