tisdag 10 april 2012

Mysigt samhälle vi lever i...

Jag snackade idag lite gott med min lillasyster som efter sin mammaledighet valde att säga upp sig pga ohållbara arbetssituationer. Jag frågade gällande a-kassan och om hon hade fått någon ordning på skiten. Jag väljer att kalla arbetsförmedlingen för skiten, helvetet kanske till och med ett dotterbolag till Hitlers arme, yeah what ever. Inte nog med att man är mer eller mindre utsatt och arbetslös och faktiskt inte har något jobb. Så ska man förföljas och trakasseras av människor utan förståelse för någon. Vem i helvete anställer en person som ska arbeta med människor men som inte har en jävla susning om vad medmänsklighet är? Dessutom saknas den lilla detaljen, empati.

Tydligen ska syrran som för det första bara har en gymnasieutbildning ala estet, kunna söka alla lediga jobb? Enligt hennes handläggare skulle hon söka allt. Syrran sägen men snälla, du kan väl inte mena att jag ska söka tjänst som läkare? Jo svarar handläggaren, det MÅSTE du!!! Det är inte du som avgör om du är lämpad för jobbet det är arbetsgivaren. Syrran: Men du menar väl inte på fullaste allvar att jag utan varken högskoleutbildning eller som i fallet läkarlegitimation ska söka tjänst som doktor?! H: Jo, annars kommer du att bli utförsäkrad. Dessutom ska du söka jobb i HELA landet. Men säger Frida, min sambo och min son då?! H: Ja, lilla vän svarar handläggaren. Det finns flytthjälp att få och de får väl bo kvar här, det är väl inte hela världen?

Jag tycker det är skandal, pinsamt! Ska man slitas ifrån sin familj, tvingas flytta och förnedra sig själv genom att tvingas söka tjänster man absolut inte är kvalificerad för? Vad fan är Sverige påväg!?! Esteter ska jobba som läkare och cancersjuka under cellgiftsbehandling ska tvingas till arbete gärna bland barn... Har vi inte längre någon förståelse för varandras "brister och fel" och inte heller någon förståelse eller vilja till att hjälpa de i behov?!?! Å ni där ute som har ALLT ni kan tänkas behöva och tycker att detta samhället är ett bra sådant, ja, jag önskar er ett par veckor i VERKLIGHETENS Sverige. Kom och ta en titt på oss som håller till på grunt och dem nära botten. Jag kan spotta på er när ni ligger ner så ska ni få se hur det känns. Det är inte förrän ni dimper, blir sjuka, försvarslösa och hjälpsökande som ni i rimlighetens namn kan förstå hur illa ert system behandlar de i behov.

Skäms på Fredrik och skäms Sverige! Vi måste ta hand om varandra, är det så svårt att förstå?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar