söndag 29 januari 2012

Barnbarnbarn

Jag funderar ju en del på de verse olika ting här i världen som ni vet... Jag funderar mycke på hur och vad man ska göra saker rätt i livet? Jo, jag menar att många gånger handlar man efter andras råd om man inga erfarenheter själv har. Andra gånger handlar man i blindo. Ibland blir det bra, ibland går det åt helvete.

Vissa saker är ju mer känsliga att ge råd gällande. Jag har funderat lite på det här med barn, regler, rutiner, uppfostran och allt vad det hör till. Detta är ju en väldigt känslig fråga. Många där ute utger sig för att vara väldigt perfekta föräldrar och de vet precis vad som är bra för alla barn och vad som inte är det.

Det jag vet är att jag inte är perfekt, jag räcker inte alltid till. Jag blir arg ibland, jag är ibland en dum mamma och jag handlar kanske inte alltid efter de perfektas bok om hur. Jag vet oxå att jag gör allt i min makt för att vara rättvis! Det är så otroligt viktig att vara rättvis, det har jag lärt mig av min mormor, hon kämpade alltid för att alla barnbarnen skulle få lika i allt... 3 godisar till dig, 3 till dig å 3 till dig... Jag vet oxå att det är väldigt viktigt med tydliga regler och begränsningar framför allt nu när vi delar på 5 små liv. Jag vet oxå att rutiner är väldigt viktigt!

När Erik föddes var jag väldigt noga med att han skulle sova i sin egen säng. Bara för att jag hade hört så många skräckhistorier om barn som aldrig kunde finna någon ro i deras egna sängar. Jag har alltid nattat mina barn i deras sängar, har de gått upp på natten har jag alltid nattat dem i deras sängar. Ammade jag på natten, gjorde jag detta i min säng och lade sedan tillbaka dem i deras sängar. Vet ni varför? Jo för i min värld är det oerhört viktigt att jag vet att mina små liv finner tryggheten de behöver i sin egen säng. Att de får ro. Nattsömn är så otroligt viktigt både för barn och utslitna föräldrar. Jag vet att många där ute tycker att bebisen ska ligga nära och känna sin mammas värme gärna 24/7 men jag vet oxå att när barnet är 5 år är det inte lika mysigt med fötter i ansiktet, armbågar i midjan och ett sexliv som är lika med 0.

Jag kan lova er att trots avsakanden om sovplats i mammas säng har mina barn fått mycket kärlek! Massa massa kärlek. Mina barn har alltid från de ca var 2 månader var sovit hela nätter i sina sängar. Sjukdoms undantag finnes kan jag tillägga, då både barn å mamma sovit i barns säng eller mammas säng... Jag vet inte men jag tror att och vet att en lugn och harmonisk nattsömn krävs för både välbefinnande, utveckling, självförtroende och hälsan. Alla 5 liven sover tryggt i sina sängar varje natt... Mamma sover skönt och pappa med! <3

Det jag vill säga med detta är inte att jag har rätt, inte heller att jag har fel. Inte heller att alla mammor har det lätt med barn som inte sover, jag kan inte yttra mig där för mina har alltid sovit. Det jag vill säga är att jag tror att en trygg säng är viktigt och att jag nu mer funderar på vad Martin ser i Zlatan, att jag tycker det är skandal hur man behandlar Jurholt och att det ska bli så jävla gött att vara ledig i morgon, kanske skulle man åka till Överby en sväng...?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar