onsdag 8 februari 2012

Vart är världen påväg?!

Allt för ofta undrar jag vart denna värld är påväg?! Är det inte barn som får knivar i halsen på skolgården är det galningar som skjuter varandra på öppna gator eller missär och elände i vården pga orimliga nedskärningar... så är det fan ett stolpskott (stolpiller ville rättstavaren skriva... tåls att tänka på...) till stadsminister som tycker att pensionsålder bör höjas till 75 år. Å jo, visst skulle det kanske vara frivilligt men vet ni vem som i slutänden kommer drabbas?!

Inte är det slipsnissen som lyfter 100 papp i månaden! Nä vet ni vad, det är Ingrid 75 som i 50 år jobbat som undersköterska. Stackars Ingrid som misstas för att vara patient när hon med sin rullator skyver Asta 95år till avdelningen. Ingrid yrar dessutom bort sig lite då hon visst drabbats av en släng demens och råka dumpa stackars Asta i personalbutiken där man tydlingen nu förtiden kan inhandla fossiler. Nog kunde ju Ingrid kanske gått i pension tidigare om det inte hade varit för hennes ekonomiska situation, det är ju fasligt dyrt att köpa mat, betala hyran och lämna rullatorn på service. Kära herr Reindfeldt han kan dock mussla runt i sitt kontor och så länge han inte förblöder pga av ett papercut har han en ganska säker och trygg tillvaro och dessutom en lön värt att dö för.

Jag hade hoppats att när det är dags för min pension att jag skulle få njuta av livet och känna att jag kan unna mig lugn å ro och uppleva livskvalité. Japp, när det är dags för mig att kasta in handduken kommer jag vara lagom fräsch och mer eller mindre klar för kistan. Men vem behöver pensionärs resor till varmare breddgrader, PRO eller kafferep med rynkiga väninnor?! Det är lika bra att inse att jag, den lilla människan är en slav i de rikas värld. Vem fan bryr sig om mig så länge jag inte har ett konto som säger: MILJONÄR! Fuck the world säger jag bara och hoppas innerligt att folk snart kan fatta var fan Sverige är påväg och att de som har mycke bara bryr sig om de som har mer! Vad hände med rättvisa och medmänsklighet?!

1 kommentar:

  1. Din toka! Väldigt roligt men så sant så sant!

    SvaraRadera