måndag 27 februari 2012

För vems skull?

Jag älskar mitt arbete. Jag älskar att jobba så svetten lackar, att styra upp ordningen i ett kaos, att få kontroll över situatíoner man inte trodde var möljigt att få kontroll på. Jag tycker det är fantatiskt roligt att få göra gott och se att den behandligen man ger eller kanske bara ibland att finnas där gör skillnad. Dock finns det gränser.

Gränsen är nådd då man faktiskt riskerar människors liv och hälsa. Att jobba på en akutmottagning innebär att många utav de sökande patienterna kunde fått sin vård på sin vårdcentral eller ev på jourcentralen obekväm tid och att när dessa sökande får vänta i flera flera timmar att det skrivs om hur dåligt vården är, men att de oxå gör så att de, som verkligen är i behov av akutvård blir lidande och inte får den vården de behöver i tid. Jag förstår att ditt problem är ditt problem och ingen kan förstå tygnden av ditt problem eftesom din upplevelse är din och inte min. Jag tycker bara att det är fruktansvärt att se att de i verkligt behov blir lidande och att förståelsen för sin medmänniska i många fall är så skrämmande liten!

Det är så att patienten med snuva kanske får vänta om det kommer svårt akutsjuka människor där det handlar om liv och död, synd bara att patienten med snuva inte förstår. Det är oxå synd när anhöriga börjar gapa på dementa Olle för att han ropar och har så gjort i 4 timmar, Olle har kommit själv för att boendet där Olle är trygg inte hade resurser att följa med Olle till sjukhuset, Olle är bara rädd och blir dessutom under sin vistelse "hotad" av en anhörig till en annan som inte orkar "lyssna mer"... Var är medmänsklighet?

Jag älskar mitt jobb, jag blir bara lite besviken ibland på människa i sig och på de höga hönsen som inte kan inse att resurser till sjukvården är i allmänhetens STÖRTA INTRESSE!!! Att spara pengar eller tjäna pengar på vård är inte möjligt eller acceptabelt eller med de enkla orden "Fan inte okej!". Tyvärr förstår man bara det när man ligger sjuk på en hård brits på akutmottagning i korridoren med 200 andra patienter och har väntat på doktorn i över 16 timmar, tyvärr händer detta inte de som har råd att köpa sig bättre villkor.

Detta är exempel på hur, var och vem, alltså ingen bruten sekretess, det jag skrivit är ihop plock från mina erfarenheter och upplevelser, mina tankar kring ett ohållbart tänkande och agerande, problemet ligger inte på golvet, inse det nu.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar