tisdag 28 februari 2012

Skamligt att säga ifrån?

Jag fick höra igår av någon jag inte har en susning om vem det är att personalen där jag jobbar beter sig oprofessionellt och skamligt för att vi kritiserar ett ohållbart sätt att bedriva en verksamhet på. Jag fick höra att det inte är "etiskt" att kritisera patienter eller anhöriga. Jag blev så besviken!!!

Jag kritiserar INTE patienter, jag kritiserar samhället och politiken till att bedriva en vårdverksamhet! Inte bara inom sjukhusets väggar utan oxå ex kommuner, vårdcentraler och alla som bedriver vård!

Det är inte ok att dementa Olle ska skickas in till sjukhuset utan personal! Det är kommunens ansvar att se till att det finns resurser!
Det är inte Hannas fel när hon söker akut för buksmärta i 6 månader, oförändrat status, då hon blivit hänvisad av sjukvårdsrådgivningen.
Det är inte heller Gretas fel som kommer på remiss från vårdcentralen för nedsatt allmäntillstånd sedan 2 månader tillbaka...

Alla måste ta ansvar för sina patienter och anhöriga! En akutverksamhet är till för akut sjuka och inte tillför allmänhetens allmänna krämpor. De som blir lidande är de akutsjuka och självklart lider de som får vänta timma efter timma bara för att vård inte söks eller kan ges på rätt vårdnivå. Alla har vi ett ansvar och har vi valt att arbeta inom vården kanske är det på tiden och fundera på för vems skull?! Att akuten är överbelastad är inte bara akutens bekymmer eller problem, detta är ett problem som vi alla inom branschen är delaktiga i. Alla vårdkedjor måste ta ansvar och möta sina patienter för att patienterna ska få rätt vård på rätt plats och inom korrekt tid.

Vi bär ett ansvar och om någon far illa under mitt pass är det jag som är ansvarig, det tåls att tänka på då vi små inte lyssnas på då något inte är hållbart, trots att de är vi som ansvarar för patienterna.

Ingen av oss kan uttrycka sig om vi inte har erfarenheten eller upplevelsen. Har du inte arbetat i kaoset kan du inte heller yttra dig om hur det är, vem som gör si eller vem som gör så, inte heller om vem som borde skämmas eller inte.

Ska vi kunna få en bättre värld att leva i måste vi oxå säga i från och arbeta för förändring det gäller allt, inte bara sjukvården! Utan din röst är du ingenting.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar