onsdag 27 februari 2013

T.R.A.G.I.S.K.T

Vårt problem är ett länge påtalat problem. Jag blir så jävla förbannad, milt sagt, och förlåt mig Gud, men vad i helvete håller vi på med? Sedan hösten har nästan 20 sjuksköterskor sagt upp sig på vår arbetsplats. det motsvarar ca 33%, 1/3 del, en jävla massa om jag ska uttrycka mig så. ALLA av dem är MYCKET kompetenta sjuksköterskor men många års erfarenhet och kompetens! Vi blir av med stora bitar av vårt fundament och kanske bör man ställa sig frågan, varför?

Sedan i höstas har jag och många med mig försökt upplysa om att vår arbetsmiljö, våra villkor, vår respekt är ett STORT problem. Har någon lyssnat? Hela tiden skyller man på andra orsaker. Först slätar man över det verkliga antalet och när det inte går längre början man skylla på persoliga skäl. Nu är botten nådd! Det är med stor sorg i mitt hjärta jag alltför ofta får säga tack och hej till mina kollegor som är mina stöttepelare och fantastiska sjuksköterskor. Nu måste någon inse att det går inte längre att bortförklara! Någon måste ta sitt ansvar och se sin del. Det är ett stort misstag att inte erkänna hur det i verkligheten ser ut.

När dessutom presstjänst säger, jag sammanfattar: Man försöker bemanna upp avdelningen men att det inte blivit ngr förändringar gällande arbetsituationen pga av att det idag är så Sverige ser ut, att det är en tuff branch. Så vill i vart fall jag kräkas. Klart som fan att det handlar om ett ansvar. Det finns ett ansvar hos de med bestämmande rätt! Vi måste ha bättre villkor, bättre arbetsmiljö, mer bemanning och ge oss den lön vi är värda så kan jag lova er att personal kommer stanna kvar. Personal med god kompetens kommer att söka sig jobb i landsting! Inse nu innan det inte finns en kotte kvar!

Jag tänker, kanske är planen att patienten inte ens ska överleva akuten. Jo för att då behöver vi ju exempelvis färre platser på avdelningar å då skulle man ju kunna spara massa pengar. Eller?

1 kommentar:

  1. Du har nog kommit något på spåret där dör alla på akuten behöver vi inte förbättra bemaning och plats antal på huset. En natt jag arbetade vet jag att det var kaos hos er och 53 överbeläggningar på huset eller om det bara var medicinkliniken. Oavsätt så är det tre vårdavdelningar som fattades! Vi har det som ni kompetent personal flyr avd. Något måste göras omgående! Kram Lena

    SvaraRadera