onsdag 9 maj 2012

Giv mig styrka!

Jag läste nu på morgonen, lite sent, gårdagens Bohusläning. Där det står så fin om en riskanalys gjord för att påvisa att patienter felaktikt nekas att åka med ambulans till sjukhus, att ambulanspersonalen skryter om hur många patienter som de lämnat hemma osv. Giv mig styra!!!

För det första får aldrig ambulansen neka någon att åka med, de får inte ens lägga fram det som ett förslag att patienten ska avvakta hemma. Patienten MÅSTE komma på idén själv och får absolut inte ha påverkats i sitt beslut. Detta är många gånger väldigt frustrerande både för personalen i ambulansen men även för den personal som dagligen tar hand om ICKE akutsjuka patienter som ringer efter ambulans, då arbetsbelastningen ökas och de akutsjuka patienterna blir lidande när ambulanserna och akutmottagningen belastas med icke akutsjuka patienter. Och som artikeln då även skriver, kanske det finns gånger då det är ett svårt beslut att ta, att avgöra om patienten behöver akutvård eller ej. Det är helt sant, plocka med dessa patienter in då. Men det finns så många självklara fall där vi som sjuksköterskor faktiskt kan göra en korrekt medicinsk bedömning, då vi sett patienten på plats. Än en gång ska det spottas! Ska ni kritisera någon, KRITISERA ledningen och de som tar beslut gällande vår vård och hur den ska struktureras. Det är helt vansinne det som vi håller på med, men det är inte vi på golvet som bestämmer eller bär ansvar för alltför långa väntetider och lidande i en värld överbelastad till tusen.

Jag säger bara: Sjukvårdsrådgivningen. Där sitter erfarna sjuksköterskor, alltså inte läkare, och bedömmer patienter utifrån ett samtal, behöver patienten akutsjukvård eller ej? De har mandat att säga till paitenten att avvakta och det har rätten att hänvisa patienten till olika instanser så som akutmottagningen. Hur i hela fridens dar kan ett samtal ge en bättre bild av patienten än den bedömningen som görs av en utbildad sjuksköterska, många gånger en narkossyrra på plats hemma hos patienten? Där man för ett samtal, likt SVR och dessutom får en klinisk bild av patienten samt vitala parametrar, ekg, är patienten påverkad? Kladdig, blek, ful färg, andas patienten snabbt, är den varm, kall, vart har den ont, hur, palpöm?, osv osv. Att sjuksköterskan i denna situation har en lägre trovärdighet är för mig helt absurt! Att hon/han har ett lägre mandat och dessutom kritiseras hårdare och anses vara oförmögen att bedömma patientens vårdnivå är för mig galenskap! Ett samtal per telefon eller en bedömning av en välutbildad person på plats, vad värdesätter du?

Jag blir helt matt. Jag tycker vi skrotar allt. Ingen rådgivning, inga begränsningar, kom bara kom. Det är lika väl. In med allt och alla ska ni få se på kaos... Jag tycker bara SÅ synd om de i verkligt behov som lider pga en onödig belastning. Till en akutmottagning söker man vård endast om man är så sjuk att man inte kan vänta till vårdcentralen öppnar i morgon eller då ditt sjukdomstillstånd är livshotande oavsett tid på dygnet. Jag förstår att man många gånger är orolig, det är ju då man behöver ringa någon för att få råd om ens tillstånd, rådet från någon som ser dig borde ju dock väga tyngre än en röst i andra änden av luren...

Vi kämpar alla hårt, jag tycker bara att det är så orättvist att kritisera de som sliter sig sönder. Det är vår verklighet dock ej vi som sätter upp och ansvarar för spelreglerna. Vi arbetar för allas välbefinnande och hälsa, vi arbetar för patienten, det är för dem jag går till jobbet, missförstå mig inte! Jag har världens bästa jobb! Men för att jag ska kunna göra ett korrekt och utföra mitt arbete så professionellt som möjligt behöver jag vissa förutsättningar, en är att det är rätt patienter på rätt vårdnivå. Min uppgift är inte att ta hand om alla patienter min uppgift är att ta hand om de akutsjuka.

1 kommentar:

  1. Det verkar som många har dålig erfarenhet av ambulanspersonal. De jag känner inom den kåren är mycket kapabla och tillförlitliga sjuksköterskor. Jag antar att vi alla bär på olika erfarenheter och att det inom alla yrken och på alla arbetsplatser finns de som är mer lämpade än andra. Jag kanske suger fett på det jag gör, inte vet jag. Kanske tog jag njugg vatten över huvudet men jag måste ju tro att kompetensen på mina kollegor ska vara god och hålla en hög standard! Av min erfarenhet finns det mycket kompetent personal runt mig och runt mitt område. Självklart ska patientsäkerhet och hälsa sättas i första rum! Jag älskar att jobba med människor det är därför jag valt mig en "karriär" inom sjukvården.

    SvaraRadera