måndag 25 mars 2013

Viktigt att förstå

Vikten av god förståelse för varandra är väl något vedertaget i hela världen. Respekt och lika värde bör vara grunden för ett välfungerande samhälle. Jag ger dig respekt och kräver då oxå respekt i gengäld.

Fundera på en dag i mina scrubs.

Alla dagar är självklart olika varandra, dock är de dagar för mig med lugn och ro mer sällsynta. För att förstå mig och mina liksinnade kanske det krävs en dag i våra kläder. En akutmottagning är till för patienten med akut sjukdom. En patient med sjukdom ska i första hand utredas och behandlas av primärvården och inte belasta akutsjukvården. Akutsjukvården är till för de i verkligt behov av akutvård. Detta är grunden och oxå det som ställer till mycket besvär. Vi är som redan känt i stora delar av landet, hårt belastade. De som får vänta längst är oftast de som inte är i behov av akut sjukvård. Dessa patienter tar oxå dyrbar tid samt resurser från de i verkligt behov! Det är viktigt att förstå att de kan finnas de som är sjukare, ofta med livshotande tillstånd som måste behandlas och omhändertas först. Vad som skrämmer mig är att de finns många som ej har någon förståelse för sin medmänniska! Självklart är allas upplevelse av sjukdom individuell och dennes upplevelse ska respekteras. Men jag accepterar inte bristen av förståelse för en annan människa. En människa som kanske svävar mellan liv och död. Jag accepterar inte att man tycker att sitt benbesvär sedan 3 månader ska gå före en patient med knappt livet i behåll. Ibland tappar jag mitt tålamod!

Jag vill påminna om att jag ej bestämt mina förutsättningar. Att jag inte bär ansvar för bemanningen, att jag inte har ansvar för väntetiderna, att jag inte ansvarar för den rådande situationen. Jag är inte i stånd till att bestämma mina/våra spelregler. Jag har ingen befogenhet att tillföra mer pengar och resurser till den vård som jag är anställd att utföra. Jag utför vård ibland under förkastliga förutsättningar men jag kan garantera er att jag gör mitt bästa. Jag bär inte ansvar för att du eller din anhörig fått vänta i 8 timmar. Jag kan inte på någotvis påverka det. Jag vill heller därför inte längre få utskällning efter utskällning för att patienter exempelvis får vänta. Jag bär inte ansvaret. Men jag kommer att få skulden om det går åt helvete. Jag har inte bestämt mina förutsättningar. Jag gör allt i min makt för att det ska bli så bra som möjligt men jag är inte på någotvis övermänsklig eller för den delen sänd från ovan. Jag är människa likt dig.

Jag vill påpeka att alla ska kräva god, likvärd och respektfull vård. Vi måste alla kräva mer resurser så att vi kan garantera alla de rättigheter som vi alla faktiskt har. Men respekt för rätt vårdnivå, sin medmänniska och personal som sliter är ett måste! Det tåls att tänka på att det snart är val igen. Vad vill vi ha? Vad ska vi kräva av våra politiker? Bättre villkor i vården? Behöver vi mer pengar till vården? En bättre arbetsmiljö för personalen ger absolut en bättre och säkrare vård! Tänk på att, om våra förutsättningar, villkor, arbetsmiljö och löner förbättras så förbättras oxå din chans till ett bättre omhändertagande och vård. Jag tycker det är självklart att alla ska kräva och ha rätt till en god vård! Rätt vård på rätt vårdnivå inom rimlig tidsram! Alla har lika rätt till lika vård, en god sådan! Jag vill vara stolt och känna mig respekterad över det fantastiska arbete jag faktiskt utför! En överläkare sa en gång till sin AT "Fundera på vem som är sjukvårdens icke erkända ryggrad.... det är inte jag, inte heller du."

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar